Umożliwienie komentowania artykułów na stronie, jest bardzo istotne, gdy myślimy o wysokiej pozycji naszej witryny w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu dajemy czytelnikom możliwość wyrażania własnych opinii na temat funkcjonowania, oferty oraz jakości firmy.
Czytanie opinii naszych klientów daje również szansę na skorygowanie ewentualnych błędów, dokonanie usprawnień w działaniu zarówno marki, jak i serwisu. Ponadto komentarze są indeksowane przez roboty Google, co często jest przydatne w sytuacji, gdy w wypowiedziach zostały użyte frazy kluczowe, które nie były uwzględnione w treści artykułu. Jeśli zdecydujemy się na umożliwienie komentowania publikowanych tekstów, należy mieć świadomość, że sekcji komentarzy nie można zostawić bez kontroli, gdyż jest to idealna okazja dla spamerów, którzy zamiast wartościowego zdania, dodają linki do innych witryn, które chcą wypromować. Przez to nasz serwis zamiast miejscem, w którym można przeczytać ciekawe publikacje, staje się śmietnikiem. W związku z tym trzeba albo znaleźć czas na moderację komentarzy, albo zainwestować w agencję, która się tym zajmie.
Algorytm, którym Google weryfikuje treść stron internetowych działa coraz sprawniej. Sprawdza on poszczególne teksty, a następnie je ocenia, najwyższe notowania otrzymują te, które są oryginalne, pozbawione błędów i nie zawierają niechcianych linków. Gorsze oceny przyznawane są serwisom udostępniającym spam oraz posiadającym skopiowane i niezwiązane z tematyką strony treści. To jakie notowania otrzymuje dana witryna, bezpośrednio wpływa na to, jaką będzie mieć pozycję w wynikach wyszukiwania. Jednak Google wie, że nie zawsze można zapanować nad lawiną bezwartościowych komentarzy, dlatego, jeśli faktycznie na naszym serwisie publikowane są dłuższe i rzetelne artykuły, które znajdują uznanie wśród odbiorców, to roboty Google nie biorą pod uwagę w pierwszej kolejności poziomu opinii. Jednak nie oznacza to, że mając wysokiej jakości teksty, można ignorować komentarze. Trzeba zwrócić uwagę na fakt, że większa ilość komentarzy, które nie dotyczą marki i pochodnych tematów, mogą tworzyć zamieszanie, przez które algorytm nie będzie wiedzieć, do jakiej kategorii zakwalifikować witrynę, a tym samym możemy mieć problemy ze skutecznym wypromowaniem witryny.
Google cały czas stara się, aby korzystanie z Internetu było bezpieczne. To już nie są te czasy, w których z łatwością można było zainfekować komputer wirusami, które mogłyby doprowadzić nawet do konieczności wymiany dysku. Dlatego powstał algorytm, którego zadaniem jest weryfikowanie pojawiających się na konkretnej stronie, zarówno w treści artykułu, jak i w komentarzach szkodliwych linków. Pomaga on w usunięciu z serwisu nie tyle ile spamu, który sam w sobie jest bardzo uciążliwy, ale odnośników, które przenoszą internautów na pełne wirusów strony, a ich jedynym celem jest zniszczenie naszych danych, a nawet kradzież ważnych informacji, które są dostępne na naszym komputerze.
Niestety dla niektórych osób, zaśmiecanie wszelakich stron linkami, to forma pracy, często stosowana w amatorskich agencjach, oferujących tanie i „skuteczne” pozycjonowanie oraz optymalizację stron www. W związku z tym możemy korzystać z kilku opcji, pierwszą jest banowanie użytkownika po loginie lub IP, zakaz dodawania jakichkolwiek linków, czy też wsparcie robotów Google, które pomogą nam w utrzymaniu porządku na witrynie.
Komentarze zawsze są pozytywnym dodatkiem serwisu, dzięki któremu zwiększa się ruch na stronie, a w związku z tym generowani są nowi potencjalni klienci. Dotarcie do grupy docelowej jest istotną kwestią, a z pewnością może to ułatwić merytoryczna rozmowa między czytelnikami strony. Czasem nie sam artykuł, ale dyskusja pod nim daje okazję do promocji portalu. Jednak nie zawsze jest tak kolorowo. Nie mamy wpływu na to, czy na naszej stronie pojawią się niepochlebne oraz wprowadzające w błąd opinie. Dlatego warto być czujnym i na bieżąco moderować witrynę. Jeszcze kilka lat temu trudno było się ustrzec przed wulgaryzmami dodawanymi w komentarzach, teraz mamy możliwość włączenia cenzurowania tego typu wyrazów.
Pozwolenie czytelnikom na skomentowanie publikowanych na stronie treści jest bardzo dobrym rozwiązaniem, dzięki któremu można osiągnąć pozytywne wyniki. Po pierwsze pokazujemy swoim odbiorcom, że również dla nich udostępniamy miejsce na wyrażenie swoich opinii, konwersację z innymi osobami, które zainteresował dany temat. Jeśli chcemy, aby nasza witryna osiągnęła wysokie noty w rankingu wyszukiwarek, należy na bieżąco weryfikować pojawiające się na niej treści. Usuwać nic niewnoszące do rozmowy wypowiedzi, kontrolować jakość oraz sposób, w jakim komentowane są poszczególne artykuły. Jednak do pełni sukcesu nie wystarczy tylko udostępnienie odbiorcom miejsca do wymiany zdań, ale również my jako pracownicy, właściciele firmy powinniśmy wchodzić w czynną interakcję z czytelnikami. Dobrym rozwiązaniem będzie odpowiadanie na komentarze, jeśli użytkownicy sieci zobaczą, że ich opinia jest czytana przez osoby pracujące dla marki, z pewnością będą częściej zaglądać na witrynę i całkiem możliwe, że staną się stałymi bywalcami strony, którzy będą chcieli skorzystać z naszej oferty.